header foto header foto header foto header foto
 
Technische Commissie Maa
4

Een positieve en betrokken rol als Hisalis ouder

Nieuws afbeelding

"Een hockeymoeder vindt het leuk om alle wedstrijden te zien van haar dochter. Ze is altijd aanwezig en ook altijd ‘duidelijk’ aanwezig. Ze heeft zelf gehockeyd en weet heel goed hoe het spelletje werkt. Langs de lijn geeft ze constant tactische aanwijzingen en als haar dochter de bal heeft, schreeuwt ze gelijk wat ze met de bal moet doen. Na de wedstrijd spreekt ze de coach in het bijzijn van het team en vertelt ze dat haar kind de beste is en dat ze altijd voorin zou moeten spelen. Ook is ze het niet eens met de tactiek die ze spelen, want als ze zo blijven spelen worden ze nooit kampioen”.

Wellicht ben je bovenstaand voorbeeld eerder tegengekomen. Als ouder vind je het leuk dat je kind hockeyt en daarom ga je graag kijken. Het liefste moedig je aan tijdens een wedstrijd en leef je helemaal mee. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan dat je als ouder een grote impact hebt op de sportprestaties en het sportplezier van je kind?

Een positieve betrokkenheid van de ouders heeft een positieve invloed op de ontwikkeling en het sportplezier van de jonge sporters. Een positieve betrokkenheid van ouders kan een kind helpen bij het ontwikkelen van zijn of haar hockeyvaardigheden en andere belangrijke competenties zoals sociale vaardigheden en zelfvertrouwen (zowel in de sport als in het dagelijks leven).

Als ouder kun je deze ontwikkeling stimuleren door ze zelf na te laten denken over het leerproces dat ontstaat tijdens de trainingen en wedstrijden. Het is daarbij ontzettend belangrijk dat de nadruk wordt gelegd op het proces van de jonge hockeyer en niet op het resultaat. Het gaat hierbij nadrukkelijk om de ‘ontwikkeling’ van de jonge hockeyer.

Een positieve betrokkenheid heeft ook een positief resultaat in de ontwikkeling van de jonge hockeyer. Soms kunnen ouders hierin doorslaan, worden als het ware ‘overbetrokken’ en dan slaat het positieve om naar het negatieve. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen staan hieronder een aantal punten die kunnen helpen om als ouder een optimaal leerproces te bewaken.

Om te onthouden:

  • Stimuleer je kind om zelfbewustzijn te ontwikkelen van de vaardigheden die ze hebben opgedaan. Dit zal het zelfvertrouwen vergroten en de overdracht van dergelijke vaardigheden op andere gebieden van het leven te vergemakkelijken.
  • Motiveer en complimenteer op de ontwikkeling, de inspanning en taakgerichtheid dat het kind levert. Door te complimenteren op het proces zal een kind veel meer uitdaging vinden om het volgende keer weer beter te doen.
  • Heb vertrouwen in de methoden van de trainer / coach. Zorg dat je niet ongepast coaching advies geeft, dit kan tegenstrijdige berichten opleveren voor het kind. Als je het niet eens bent met de coach, spreek hem of haar daar een ander moment op aan.
  • Stimuleer je kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun beslissingen. Raak daarom niet over-betrokken bij het ontwikkelingsproces van je kind.
  • Wees bewust van wat je precies roept tegen je kinderen. Negatieve reacties langs de lijn kunnen veel invloed hebben.
  • Leg niet te veel druk op het belang van winnen en succes. Het maakt niet uit wat het niveau van je kind is, ze moeten altijd plezier houden in het spel. Door te veel druk te leggen op winnen en verliezen kan het spelplezier van je kind verminderen.

H.C. Hisalis vindt het onderwerp over ouders en gedrag heel belangrijk en heeft daarom posters opgehangen die een positief sportklimaat stimuleren. Daarnaast zullen elke zaterdag vrijwilligers rondlopen om negatief gedrag langs de velden tegen te gaan. De vrijwilligers zijn te herkennen aan een oranje-zwarte jas met het clublogo achterop.

Ik wens iedereen heel veel spelplezier!

Rafael Bureo Gonzalez
Jongste Jeugd Coördinator, Technische Commissie Hisalis